Saturday, February 12, 2011

Pesanan dari seorang lecturer sblm korang grad...

ini kali kedua aku berada di ambang grad
sebelum ni aku diploma.. kt POLISAS..
skrg aku ijazah kt UniKL....

mase diploma dulu lecturer ramai pesan camni..
mase 2 aku diploma kejuruteraan awam, batch aku je 200 orang kos ni
"kamu semua kene igt, bile korang nk mtk keje nnt, byk saingan...
bkn kamu je nk mintak keje, politeknik lain, universiti2 lain mcm UiTM, UTM,
belum tentu kamu ade can nk dpt keje kalo bersaing dengan budak UiTM n UTM"
cam2 la lebey kurang ayat die... xla tepat sangat...
nape mention UiTM n UTM...
opekos ramai yg taw due universiti ni adalah universiti yg melahirkan ramai jurutera..
nak plak UTM... yg mendapat jolokan universiti tendang menendang..
both UiTM n UTM mmg berada dalam kelas tersendiri berbanding poli..
xheran la kalo ramai jwb "saye blaja kt poli 'je'..."
ramai student yg rase humble sbb blaja kt poli 'je'.....
even aku pada suatu masa dulu rase humble gak..
member dapat Upm, Uitm, Ukm, Um...
semua U U U la senang ckp.. hahaha...
nape ade perasaan camni?
mgkn ramai yg setuju ngan aku bile aku kate camni
mak bapak dari kecik pesan kt anak2 die camni
"nanti besor awok blajo pandai2 sampai masuk U yew???
ade ke mak bapak pesan blaja sampai dpt diploma ke, ijazah ke
nape mention huruf U 2?? ni la salah satu kesilapan education di rumah..
bile anak2 xdpt masuk U, diorg rase mcm berada die 2nd class..
sbb xdpt masuk U mcm orang len...
padahal diploma is diploma, ijazah is ijazah...
xkire diorang blaja kt mane.. as long as diorg nk blajar...
pesanan lect aku tu aku igt sampai skrg.. nape aku igt?
supaya aku sedar, aku ni di level yg mane... mase 2 la..
tp skrg da lain... sangat2 lain....

mase ijazah plak....
mase ijazah pesanan dari lect aku lain... lain sgt2...
skrg aku amik ijazah teknologi kejuruteraan rekabentuk industri...
panjang betul name kos aku dalam bahasa melayu...
dalam english panjang gak hehehe..
mase ijazah ni lect aku pesan camni plak...
"bile u all keluar nnt, u will be alone, the way u want to survive is by practicing everything u learn,
this is the way u cari makan, as long u practice n practice, u boleh improve diri u,
company nk tgk u boleh buat atau x je, die peduli ape, die yg bayar u..."
pesanan ni adalah pesanan baru yg aku pegang...
wat ape nk kesah orang dari U lain, UPM ke, UiTM ke, UTM ke..
ape yg penting diri kite sendiri...
kite boleh buat, kite ade kehendak, xpyh nk risau kite dari mane...
so mgkn ade korang nmpk maksud aku nk sampai kan ade yg x...
kesimpulan dari bebelan panjang aku ni...
korang diploma, ijazah dari mane, itu xjadi hal...
proud with urself yg berjaya genggam diploma or ijazah...
mintak kerja dengan yakin, xperlu gerun dgn graduan lain...
trust urself n people will trust u... 

No comments:

Post a Comment