Saturday, January 15, 2011

kawin mude...

kawin mude.. mude mana nk kawin 2..
lepas SPM? lepas PMR? 
mude sgt kot.. tp owg tua akan cakap
nenek ko umur 15 da kawin...
hahaha... kene balik setepek kt muke..
seperti yg kite blajar, nk kawin ni ade 5 hukum
harus, haram, wajib
jadi same2 kite bukak buku pengajian islam tgktn 5 ye pembaca sekalian

1. WAJIB : Apabila seseorang itu cukup syarat, mampu dan keinginannya sangat tinggi untuk beristeri kerana ditakuti boleh membawa kepada pekerjaan zina.
2. SUNAT : Apabila seseorang itu cukup syarat, mempunyai keinginan dan suka mendapatkan seorang isteri.
3. MAKRUH : Apabila seseorang itu tidak gemar, tiada kemampuan, berpenyakit, sudah tua, mati pucuk dan lain-lain.
4. HARAM : Apabila seseorang itu tidak mampu, tidak cukup syarat, membalas dendam kepada perempuan atau bernikah daripada empat.
5. MUBAH : Apabila seseorang itu cukup syarat, berkemanpuan tetapi bolah menghindarkan daripada melakukan perzinaan atau juga harus menghimpunkan sehingga empat orang isteri dalam satu masa.

haaa.. tu dia syarat2nye para pembaca sekalian...
skema plak aku.. hahaha... 
kalo kawin mude, kt mane agaknye terletaknya hukum kite?
kite tgk dulu background kite..
wajib mengatakan cukup syarat, MAMPU dan keinginan utk beristeri
MAMPU ofkoz la da keje kan.. melainkan korang ni semulajadi kaya
kalo yg lom keje? mcm aku ni.. 
ofkos la melihatkan kpd situasi, sunat...
tp mak bapak xramai setuju kepada kawin mude ni
byk alasan yg diberikan, especially tentang duit
xpn tentang blajar, dan mende2 duniawi yg len
anak dara xabeh blaja lg, nk anak sambung sampai PhD la
tp mak bapak ni ade pikir ke.. kalo xbg anak2 tu kawen
nnt berlakunya zina, ngandung sana sini
lagi malu, kawin pn bkn nye mende x elok
mende bagus ape mendirikan masjid 2...
tp tu la.. mak bapak mementingkan mende2 cam2
nk anak 2 capai objektif yg mereka terapkan dalam anak diorg
tp kalo da jodoh ape salahnye kan, kasi anak2 tu kawin
kalo mls wat kenduri besar2 
wat kecik2 da la.. xpn wat cam atok sdare aku
anak die nk kawin lepas abis SPM, bwk g pjbt agama
nikahkan terus, xbyk ckp...
da die nk kawin, bg je la.. elakkan berlakunye mende2 yg lebih memalukan 
 yg lari g lombok 2 len cite la.. mmg da adat die lari2 cam2
tp rasenye xramai remaja nk kawin lari dkt siam..
nk g siam pn kurang mampu.. (0_o)


2 comments:

  1. haha..sekarang ni kawin muda tu da takle nak jadi isu dah, sbb ramai yang memilih untuk kahwin muda and dengan sebab masing2..haishhh..seronok kalau dah jumpa cinta hati yang sehidup semati..tapi kalo kawinye kejap..macam ugi masa muda je kan?

    so live life to the fullest~

    ReplyDelete
  2. yezza.. masing2 ada alasan masing2... kawin mude seronok, kalo ilmu cukup di dada, Insyaallah xbercerai berai...

    ReplyDelete